WhoCrashed : ابزاری برای تجزیه و تحلیل فایل Dump و کشف درایورهای مشکل ساز در ویندوز .

اگر از کاربران سیستم عامل محبوب ویندوز هستید ، حتما تاکنون با صفحه آبی یا مشکی ، بعد از هنگ کردن کامپیوتر یا موقع روشن شدن آن ، مواجه شده اید . سیستم عامل ویندوز بطور خودکار در حین رخ دادن این اتفاقات ، فایلی با نام دامپ ( Dump ) ایجاد میکند . با بررسی محتوای این فایل میتوانید تا حد بسیار زیادی مشکلات موجود را تشخیص داده و برای حل آن اقدامات لازم را انجام دهید .

WhoCrashed و تحلیل فایل Dump
WhoCrashed و تحلیل فایل Dump

ابزار WhoCrashed نرم افزار کم حجمیست که تجزیه و تحلیل فایل Crash Dump را انجام میدهد . همچنین دلیل آن را تشخیص می دهد و راهنمایی برای مقابله با صفحه آبی یا سیاه در ویندوز ارائه می دهد.

اشکال صفحه آبی مرگ یا «صفحه سیاه» بیشتر به دلیل خرابی درایور معیوب یا ماژول هسته رخ میدهد. هر زمان که این خطا با راه اندازی مجدد تصادفی سیستم و بدون نشان دادن هیچ اطلاع قبلی ظاهر شود، ویندوز به طور پیش فرض یک فایل dump حافظه تولید می کند.

با استفاده از Setting، سیستم نیز پس از خرابی مجدداً راه اندازی میشود و صفحه آبی یا سیاه را نشان میدهد. WhoCrashed یک ابزار کاربردی کوچک ، برای تجزیه و تحلیل و نشان دادن درایورهایی است که میتوانند عامل خرابی باشند.

هنگام استفاده از WhoCrashed نیازی نیست که در مورد درایورهایی که باعث ایجاد مشکل برای رایانه شما میشوند به خود زحمت دهید. لذا نحوه استفاده از ابزار WhoCrashed در ویندوز را برای شما تشریح میکنیم :
  1. از طریق این لینک نرم افزار را دانلود کرده و روی سیستم خود نصب نمائید . دریافت از سایت اصلی
  2. ابزار WhoCrashed را اجرا کنید و بر روی Analyze کلیک کنید.
  3. تجزیه و تحلیل دامپ WhoCrashed اجرا میشود. در صفحه اصلی نرم افزار میتوانید گزارش تحلیل را مشاهده کنید. بنابراین پس از پایان فرآیند، به پایین صفحه همان صفحه بروید.
اکنون گزارشی کامل از جمله اینکه ، کدام درایور سیستم عامل منجر به خرابی یا صفحه آبی روی سیستم شما شده است را خواهید یافت. علاوه بر این، راهنمایی برای رفع مشکل ارائه خواهد شد. میتوانید از این ابزار برای بررسی خرابی کامپیوتر با صفحه آبی یا سیاه و ریست یا خاموش شدن غیرمنتظره سیستم استفاده کنید.
پس از تجزیه و تحلیل، WhoCrashed در مورد درایورهای ایجاد کننده اشکال اطلاع رسانی میکند و نحوه رفتار با این وضعیت پیش آمده را پیشنهاد میکند. ضمنا، هنگامی که یک سیستم در مرحله بوت شدن، خراب میشود، این ابزار و به خصوص، زمانی که آن را در حالت SafeMode اجرا میکنید بسیار مفید است.
توجه داشته باشید که این ابزار همیشه نمی تواند در مورد علت اصلی خرابی سیستم دقیق باشد. اما در بیشتر موارد، تحلیل آن درست است.
به عبارتی میتوان گفت WhoCrashed نجات دهنده ای است برای یافتن علت اصلی مشکل و در صورت وجود ، راه حل برطرف نمودن آن . البته لذت بخش ترین قسمت آن ، این است که ابزار با کلیک یک دکمه ، فایل ها را تجزیه و تحلیل میکند.
از آنجایی که مشکلات توسط درایورهای معیوب ایجاد میشوند، این نرم افزار درایوری که احتمالا مسئول این مشکل بوده را نشان میدهد .
به عنوان مثال فرض کنید مشکل به دلیل خرابی سخت افزار رخ میدهد، ابزار WhoCrashed شما را با محتمل ترین علت اصلی و نحوه رفع مشکل راهنمایی میکند. پس از تکمیل فرآیند آنالیز ، WhoCrashed گزارشی آماده می‌کند که توصیه‌هایی در مورد نحوه ادامه کار در هر شرایطی ارائه میکند. علاوه بر این ، پیوندهای اینترنتی را نیز قرار میدهد که به شما کمک میکند تا مشکلات شناسایی شده را بیشتر عیب یابی کنید.
این ابزار ، گزینه‌های متنوعی را گسترش داده است که میتواند به تنظیم پیکربندی Crash dump، اجرای تست خرابی ، CHKDSK، MDSCHED، SFC، Event Viewer و اپلت به‌روزرسانی ویندوز کمک کند. برای دسترسی به این تنظیمات ، روی Tools از رابط کاربری و سپس Tools کلیک کنید . بهترین چیز در مورد WhoCrashed این است که این ابزار به طور کامل ، پیکربندی تنظیمات سیستم و دستگاه را برای جلوگیری از هر نوع خرابی ارائه میکند .
اگر سیستم شما به طور مکرر با خرابی و بررسی دلایل اشکال توسط این ابزار آنالیز گردد ، شما در شرایط بهتری برای ردیابی دلیل خطا خواهید بود . با این حال ، تا زمانی که مشکلی اتفاق نیفتاده ، طبیعتا هیچ مدرک و مستندی (Dump File ) هم برای بررسی و حل مشکل ندارید . لذا داشتن یک مورد قابل تکرار ، به طور کلی کمک بزرگی برای حل یک مشکل میباشد .
به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، باید به‌روزرسانی‌های خودکار را به طور مرتب نصب کنید و سیستم خود را بروز نگه دارید. سازندگان، به‌روزرسانی‌های درایور را به‌طور منظم انجام میدهند و به‌طور مداوم روی باگ‌ها و مشکلات کار میکنند. بنابراین نصب آنها ممکن است به شما کمک کند گاهی اوقات بصورت مستقیم اقدام به رفع ایراد های احتمالی نمائید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *